Het roer

23-10-2012 

Vandaag ben ik aan het roer begonnen. Het bestaat uit 3 plaatjes triplex van 3 mm dikte. De dikte volgens tekening wordt 7 mm, de breedte van het roer 7 cm en de hoogte 18½ cm. Het krijgt een zelfde profiel als de kiel (zie tekening hieronder) en wordt daarna net als de kiel bekleed met glas en epoxy.

^

De bovenzijde van het roer áchter de roeras ligt vrij van de romp, zodat het roer naar twee kanten een vrije uitslag kan maken van 50° zonder dat het de onderzijde van de romp raakt. 

^

Het roerblad is hier drie keer getekend. Ik breng de tekening op het hout over door het papier op juiste plaats op het triplex te leggen en er dan carbonpapier tussen te leggen. Vervolgend steek ik met een knopspeld fijne gaatjes door het papier heen in het hout. Dat doe ik door alléén op de hoeken van de rechte stukken een gaatje te prikken. De gebogen lijnen prik ik met korte tussenruimtes over de lijn. Vervolgens verwijder ik de papieren en verbind de puntjes op het hout op de rechte uiteinden met liniaal en pen. Op de gebogen lijnen laat ik gewoon de puntjes staan. Dit werkt erg prettig. Je hoeft nu geen papier meer op te plakken en je kunt toch zeer secuur zagen door de scherpe en duidelijke lijnen. Vroeger plakte ik het papier op het hout en soms liet het papier later tijdens het zagen los van het hout en dan had je helemaal géén lijnen meer!

^

De roeras ligt in het roer verzonken. De middelste plaat is uitgezaagd en beide buitenste platen zijn een beetje uitgehold, om de 4 mm dikke roeras in te sluiten. De as heb ik gemaakt van een 4 mm dikke messing buis, die straks  zuigend past in de 5 mm dikke roerbuis, die in de romp vast zit. In de roeras lijm ik dan weer een ijzeren of stalen pen (spijker?). Deze geeft de as zijn stevigheid en komt niet met water in aanraking. Het uiteinde van de as bevindt zich hoog in de boot en ver boven de waterlijn. De messing buis heb ik onderaan een stukje ingezaagd met een fijn  metaalzaagje, uit elkaar gebogen en wat platgeknepen. Dit vormt een meenemer en voorkomt tevens dat de as in het roer kan gaan ronddraaien. Hij zit onwrikbaar.

^

Alles is nog een beetje ruim uitgezaagd om eventuele verschillen te kunnen ondervangen. Bij de eindafwerking wordt alles op de juiste maat gebracht en worden de randen gelijk gevijld.

^

En ná lijmen komt weer klemmen! De roeras zit nu muurvast ingesloten en kan geen kant meer uit. Even een dagje geduld en dan kan ik er profiel aan gaan raspen, vijlen en schuren.

24-10-2012 ^

Het roer is in model gevijld en geschuurd.

^

De as is nog te lang, maar dat wordt pas op lengte gemaakt, als het roer gemonteerd wordt in de boot na plaatsing van de roerkoker en de stuurservo. En dat kan nog wel even duren!

^

Het profiel is gelijk aan dat van de kiel. De achterrand - hier links - is nog niet scherp, maar dat komt wel als het roer met glas gelamineerd wordt. Dan komen de twee glaslagen aan de achterkant bij elkaar en vormen dan een dunne scherpe rand.

^

Ik ga de achterrand nog wat dunner maken, dan zal het glas wat mooier van de rand af lopen.

^

De achterrand is nu goed scherp......

01-11-2012 ^

Vandaag heb ik de kiel en het roer bekleed met glasweefsel en aan de dunne zijkanten, waar beide weefseleinden elkaar ontmoeten en op elkaar komen te liggen, deze tussen twee latjes geklemd. Ze liggen nu klaar om met epoxy doordrenkt te worden . Op deze manier worden de kiel en het roer ook met glas bekleed en uitstekend bestand tegen water.

^

De epoxy is aangebracht en uitgehard. Het glasdoek is nu helemaal doorzichtig geworden. Het is nu ook onverbrekelijk met het onderliggende hout verbonden en waterdicht geworden.

14-11-2012 ^

De kiel is in de romp gestoken. Bovenop is de bout te zien, die straks door het dek heen gaat.

28-11-2012 ^

Het roer (nog niet afgewerkt) is in de hennengatskoker gestoken. Het moet aan de bovenkant iets vrij blijven van de romp, omdat het ongehinderd 50° naar beide kanten moet kunnen draaien. De standaard waar de boot op staat, is van mijn kleinere zeiler, de 90 cm lange ''Fairwind'' van Kyosho. De standaard voor de Kota 3 moet ik nog maken. En die moet een centimeter of vijfentwintig hoger worden vanwege de veel dieper stekende kielvin.

^

Hierboven is in sihouet duidelijk de kleine ruimte tussen romp en roer te zien. Straks zal dit minimaal gaan worden. Het roer is hier vrij los ingehangen, alleen maar even voor de foto. Bij dit achtergrondlicht is tamelijk goed de plaatselijke doorschijnendheid van de romp te zien.

^

Hierboven is goed te zien dat kiel en roer mooi evenwijdig op één lijn liggen. Ook is door de glascoating heen nog steeds de hartlijn van de romp goed te zien. Die verdwijnt pas, zodra de boot geschilderd wordt. Helemaal op de voorgrond (een beetje onscherp) kijk je tegen de achterrand van het roer aan. Verderop, aan het eind van de hartlijn steekt de kiel.

29-11-2012 ^

Van een stripje roodkoper, een moertje + boutje en een stukje messing buis met dezelfde doorsnede als de roerbuis heb ik een roerhevel in elkaar getind. Werkt uitstekend!

^

Het korte buisje van de roerhevel past zuigend over de roerkoning heen en wordt daarop vastgezet met het boutje. De hevel ligt hier ondersteboven. In de gaatjes in de hevel komen straks de kabeltjes of stangen, die de verbinding vormen tussen het roer en de roerservo. Op de servo zit ook een hevel. Zodoende volgt het roer exact de bewegingen van de roerservo.

^ Twee racende IOM's

^ Wedstrijdboten hebben allemaal een registratie-nummer en je kunt zien uit welk land ze komen. Zo komen de twee bovenste boten uit Nederland, maar de boot hierboven uit de Verenigde Staten.

^ Boven in het grootzeil is de IOM herkenbaar aan het klasseteken.

^ Dit geeft je een idee over de proporties van een IOM

^ Totaalplaatje van een IOM. Goed te zien is hier de diep stekende kiel met daaronder de loden bulb.

Deze weegt hooguit 2½ kg.

^  De bulb is optimaal gestroomlijnd om zo weinig mogelijk weerstand in het water te hebben. Doordat de kielvin zo diep steekt met daaronder deze loden bulb als contragewicht, is de boot in staat om harde wind te weerstaan, zonder dat hij kapseist.

Hoewel hij bij krachtige wind wel eens 'op één oor' kan gaan liggen, richt hij zichzelf altijd weer op. Het is namelijk zo dat, wanneer de winddruk hoog wordt en de boot platter gaat liggen, de wind daardoor weer meer over het zeil heen blaast, richting top. Daardoor vermindert de druk op de zeilen weer en zo krijg je een zeker evenwicht tussen winddruk en helling van de boot. Valt de wind op een gegeven moment weg, dan zorgt dit contragewicht er voor, dat hij zich vanzelf weer opricht.

^ Dit zijn natuurlijk profes-sioneel gebouwde boten. Die zien er zéér gelikt uit, geheel in kunststof (ABS).

Dit Skandinavisch ontwerp, de Azetone Mk II, is in Nederland gebouwd in licentie.

Prijs met één stel zeilen:

€ 2075,00.

De NED 141

^ De NED 141 in volle aktie tijdens het ronden van een boei. Het kan er fel aan toe gaan in een wedstrijd!  Filmpje!

^ De SmartWinch 280D.

Een hele mooie (en dure!) zeilwinch van RMG. Links zit de dubbele trommel, waar de schoten op- en afdraaien om de zeilen in te halen of te vieren. Rechtsonder zit de electromotor en dat rode ding daarboven is een potmeter, die het aantal omwentelingen regelt van de trommel.

^ Hierboven een voorbeeld van een negatieve spiegel.