Het dek

Nadat de bouw van mijn boot om allerlei redenen ruim een jaar heeft stilgelegen, heb ik opnieuw de kriebels gekregen en heb ik de draad gewoon weer opgenomen.

 

De romp met daarin de kielkast zijn klaar en nu kan ik aan de bovenbouw beginnen: het dek met daarin diverse dekluiken. De luiken die op de tekening staan, vind ik te klein, dus passen we de boel gewoon een beetje aan. Ik wil overal gemakkelijk en snel bij kunnen, want er valt vaak veel te verstellen tijdens het varen. Vooral tijdens het '' trimmen'' van de boot moet er van alles afgeregeld worden. Dat betekent: uit het water tillen, op de standaard zetten, het betreffende luik openen en de boel afregelen maar weer. Net zolang, tot alles naar mijn zin is.

 

Maar allereerst wil ik het dek aan de spiegel rigoureus gaan aanpakken. Op de tekening is de roerbediening geheel onderdeks gepland, maar dat wil ik niet. Ik wil daar goed bij kunnen, zodat ik op een simpele manier het roer snel kan demonteren, omdat dit erg kwetsbaar is tijdens het vervoer. De kiel en het roer worden dan beide gedemonteerd.

^

Daarom heb ik een gedeelte uit de spiegel gezaagd en daarin een z.g. "cockpit", een verlaagd dekje gemaakt. De roerbuis eindigt op de bouwtekening onderdeks, met daarop de roerhevel. De roerhevel staat met twee stangen - of kabels - in verbinding met de roerservo. In mijn geval loopt de roerbuis nu door tot net even boven het dekje in de cockpit en wordt aan beide uiteinden waterdicht verlijmd met de romp. Daardoor bevindt de roerhevel zich nu, goed bereikbaar, in de cockpit. Stelschroefje losdraaien en het roer kan uitgenomen worden.

^

In het voorste rechtopstaande wandje van de cockpit komen twee openingen, waar beide  roerstangen/-kabels doorheen lopen. Deze openingen worden waterdicht gemaakt, zodat er geen water langs deze stangen naar binnen kan lopen, maar de stangen moeten zich toch vrij kunnen bewegen. Ik heb een - naar mijn idee - simpele en toch doeltreffende manier bedacht om dit af te sluiten, maar dat moet ik eerst nog even uittesten. Dat komt tegen die tijd nog wel ter sprake (als het gelukt is :o))

^

Van voren gezien. Er staat een steunbalkje onder de cockpit, dat een stevige verbinding met de onderzijde van de romp maakt. Waarschijnlijk ga ik hier tegenaan een voorziening maken, waarin een kleine horizontale katrol wordt opgenomen. Door deze katrol gaat de rondgaande kabel van de zeilwinch lopen. Op uitgekiende plaatsen op deze kabel worden dan weer de uiteinden van de schoten voor beide zeilen vastgezet.

18-12-2013

Ik ga nu aan het dek beginnen met de bijbehorende dekluiken. De dekopeningen zijn zo ruim mogelijk gemaakt, zodat alles binnenin goed bereikbaar is, wanneer dat nodig blijkt.

^

Het dek is vooraf al ruim uitgezaagd en moet nog netjes bijgewerkt worden. In het midden moeten nog twee openingen bijkomen om bij de zeilwinch en de ontvanger te kunnen, die aan weerszijden van de mast en kielkast worden gemonteerd.

^

Aan de onderzijde van het dek worden vuren latjes van 12 x 2 mm gelijmd, die precies gelijk lopen met de luikopeningen. Zo wordt, samen met het dek een dubbeldikke rand gevormd, waartegen de rechtopstaande luikranden gelijmd worden. Dit is dik voldoende.

^

Even het dek los op de romp gelegd. Drie openingen zijn hier al voorzien van luikranden. En de laatste opening - in het midden van de boot, links op de foto - is inmiddels ook bijgemaakt.

^

Nu alle opstaande randen klaar zijn, heb ik de luikplaten uitgezaagd, zo dat ze ca. 2 mm over de randen heen steken. Die speling heb ik straks nodig, ook omdat luiken die nauw aansluiten over de randen door capillaire werking juist water naar boven zuigen, wat we net niet hebben moeten. De rechtopstaande latjes heb ik daar tegenaan gelijmd, zodat je een deksel krijgt. Alles wordt met watervaste houtlijm gelijmd en met knopspelden vastgezet om te drogen. Later vijl en schuur ik alle overstekende delen weg en krijg je een mooie strak deksel.

^

Hierboven is goed te zien, dat de latten nog boven de luiken uitsteken. Dit wordt weggehaald en mooi strak gelijkgeschuurd. De scherpe hoeken worden later nog afgerond, zodat er nergens schoten blijven haken en het geheel er wat gestroomlijnder uitziet.

^

Onder in de binnenhoek worden straks rechte stukken ventielslang gelijmd ter afdichting. Deze vallen, onder druk, boven op de rechtopstaande randen van de dekopening. Doordat het slang 3 mm dik en zeer felxibel is, kan het luik naar beneden gedrukt worden en vastgezet, zodat geen druppel water de kans krijgt om binnen te dringen. Ik heb het nog niet uitgeprobeerd, maar volgens mij moet dit afdoende zijn.

^

Zo ziet het er al aardig strak uit, maar alle scherpe hoeken moeten nog worden afgerond. Dat zie je op de volgende foto.

^

En dit ziet er wal wat vriendelijker uit. Alle hoekige lijnen heb ik nu met de rasp en fijn schuur-

papier afgerond, zodat er weinig kan blijven haken van de diverse schoten, die over dek lopen.

^

De totale hoogte van de luikdeksels is nu 8 mm en de inwendige diepte 6 mm. De ventielslang die ik er in wil lijmen is 3 mm dik. Die kan ik inpersen tot 1,2 mm, dus de luiken vallen dan nog 4,8 mm over de luikranden. Hierdoor wordt de slang ook nog eens tot 5 mm breedte geperst en dit vangt hopelijk de inwendige speling van het luikdeksel voldoende op. Dit moet genoeg zijn om de boel van binnen kurkdroog te houden. (Fingers crossed.)

^

Totaaloverzicht van het dek.

^

Maar goed dat ik alleen woon... moet alleen wat vaker stof afnemen dan gebruikelijk, maar och, wie heeft daar verder last van :o)

^ Twee racende IOM's

^ Wedstrijdboten hebben allemaal een registratie-nummer en je kunt zien uit welk land ze komen. Zo komen de twee bovenste boten uit Nederland, maar de boot hierboven uit de Verenigde Staten.

^ Boven in het grootzeil is de IOM herkenbaar aan het klasseteken.

^ Dit geeft je een idee over de proporties van een IOM

^ Totaalplaatje van een IOM. Goed te zien is hier de diep stekende kiel met daaronder de loden bulb.

Deze weegt hooguit 2½ kg.

^  De bulb is optimaal gestroomlijnd om zo weinig mogelijk weerstand in het water te hebben. Doordat de kielvin zo diep steekt met daaronder deze loden bulb als contragewicht, is de boot in staat om harde wind te weerstaan, zonder dat hij kapseist.

Hoewel hij bij krachtige wind wel eens 'op één oor' kan gaan liggen, richt hij zichzelf altijd weer op. Het is namelijk zo dat, wanneer de winddruk hoog wordt en de boot platter gaat liggen, de wind daardoor weer meer over het zeil heen blaast, richting top. Daardoor vermindert de druk op de zeilen weer en zo krijg je een zeker evenwicht tussen winddruk en helling van de boot. Valt de wind op een gegeven moment weg, dan zorgt dit contragewicht er voor, dat hij zich vanzelf weer opricht.

^ Dit zijn natuurlijk profes-sioneel gebouwde boten. Die zien er zéér gelikt uit, geheel in kunststof (ABS).

Dit Skandinavisch ontwerp, de Azetone Mk II, is in Nederland gebouwd in licentie.

Prijs met één stel zeilen:

€ 2075,00.

De NED 141

^ De NED 141 in volle aktie tijdens het ronden van een boei. Het kan er fel aan toe gaan in een wedstrijd!  Filmpje!

^ De SmartWinch 280D.

Een hele mooie (en dure!) zeilwinch van RMG. Links zit de dubbele trommel, waar de schoten op- en afdraaien om de zeilen in te halen of te vieren. Rechtsonder zit de electromotor en dat rode ding daarboven is een potmeter, die het aantal omwentelingen regelt van de trommel.

^ Hierboven een voorbeeld van een negatieve spiegel.