======> Jouw reactie is altijd welkom <======

Commentaren: 23
  • #23

    Leon Jansen (zondag, 31 december 2023 15:54)

    Hallo Jan,
    de tekening is nog steeds beschikbaar.
    Zoals ik in bericht #14 al schreef is hij te koop voor € 10,00 + verzendkosten.
    Zou je even rechtstreeks contact met mij op willen nemen? (omelontje@hotmail.com)

    Ook voor jou alle goeds en veel bouwplezier voor 2024.

    Leon Jansen

  • #22

    J. F. Ruiter (zondag, 31 december 2023 15:28)

    Hallo Leon.
    Heb het verslag met veel bewondering gelezen.
    Is de tekening nog beschikbaar?
    Zou deze graag bouwen met zo’n mooie verslag
    Heb in het verleden al eens een 10 rater gebouwd

    De beste wensen voor 2024

    Jan Ruiter

  • #21

    Leon Jansen (dinsdag, 28 april 2020 18:45)

    Sorry Hans, wat bedoel je met 'de hulp'?

  • #20

    Hans (dinsdag, 28 april 2020 15:23)

    Hoe heb je de hulp gemaakt? Jammer dat je verhaal niet compleet is

  • #19

    Hans (dinsdag, 28 april 2020 15:21)

    Heb de tekening uit Engeland laten komen,is de zelfde boot alleen een andere naam

  • #18

    Leon Jansen (woensdag, 25 maart 2020 12:40)

    Hallo Hans,
    ik weet niet of die nog te krijgen is, maar ik heb mijn tekening nog en die mag je wel van mij overnemen. (zie bericht #14) (je kunt me zo nodig ook mailen: omelontje@hotmail.com )

    Met vriendelijke groet,
    Leon.

  • #17

    Hans (woensdag, 25 maart 2020 10:54)

    Hoe kom ik aan de tekening van de kota.

    Met vriendelijke dank hans

  • #16

    Leon Jansen (zondag, 01 juli 2018 10:02)

    Hallo Bert,
    Leuk dat ik je weer eens terug 'zie' op mijn site.
    Helaas is er niets meer veranderd, omdat ik definitief ben gestopt met deze toch wel heel mooie hobby.
    Maar dank zij een reactie van Jan Lemaitre (#12), een zeer ervaren bouwer, ben ik zijn bouwverslag van de Nimbus MK3 met veel interesse gaan volgen.
    Want ik blijf het allemachtig mooi vinden!
    Wil je dus een heel mooi fotoverslag volgen van dezelfde boot als mijn KOTA 3, dan ben je daar aan het goede adres.
    En Jan bouwt deze boot gegarandeerd helemaal af, dat weet ik zeker.
    Je kunt dit helemaal volgen op http://www.astula.eu

    Vriendelijke groet,
    Leon.

  • #15

    Bert Ned 240 (zondag, 01 juli 2018 09:15)

    Door een vraag van Jan Lemaitre op www.Dragonforce65.nl kwam ik weer ens hier terecht. En zag ik in het gastenboek dat ik 2015 ook wat heb geschreven. En dat bij het vernieuwen van www.mm-zeilen.nl de link naar dit mooie en complete bouwverslag verloren waren gegaan. Dus gelijk weer hersteld .

    Met vriendelijke groet, Bert

  • #14

    Leon Jansen (maandag, 18 juni 2018 13:40)

    De bouwtekeningen van de Nimbus MK3 zijn bij mij te koop voor € 10,00 + verzendkosten.

    Met vriendelijke groet,
    Leon.

  • #13

    Leon Jansen (maandag, 18 juni 2018 12:58)

    Hallo Jan,
    wat leuk dat je ook de Nimbus MK3 gaat bouwen.
    En fijn om te weten, dat mijn site nog steeds bekeken wordt.
    De lijm waarmee in het papier op het Depron heb gelijmd is UHU POR.
    Dit werkt perfect en laat niet los, als zou je het willen.
    Deze lijm is speciaal voor het lijmen van schuimproducten, ook ideaal voor vliegtuigen
    Het geelgroene doosje is te zien op de eerste foto van 'De romp > De romp 1'.
    Ik heb deze lijm destijds gekocht in een modelbouwwinkel in Eindhoven, maar hij is ook te vinden op het internet.
    Als je misschien interesse hebt wil ik je best (heel veel!) info sturen over het bouwen van modelzeilboten, wat ik allemaal op het internet verzameld heb.
    Daar zit zeker een hoop bij waar je wat aan hebt.
    Laat het dan maar even weten.
    (Dit geldt trouwens voor iedereen die dit leest!)

    Jan, ik wens je heel veel succes met het bouwen van deze mooie boot,
    groeten, Léon.

  • #12

    jan.lemaitre@skynet.be (maandag, 18 juni 2018 11:26)

    Hello, met welke lijm heeft u het papier plan op de Depron gelijmd ?
    ik ga deze week starten met de bouw van de Nimbus MK3
    Groeten
    Jan (Belgium)

  • #11

    Leon Jansen (maandag, 19 maart 2018 00:27)


    Hallo Hugo,
    Fijn dat je mijn site goed vindt.
    En maak je niet ongerust,; als het aan mij ligt blijft hij gewoon bestaan,
    a. - omdat het me een enorme hoop tijd heeft gekost en grote voldoening heeft gegeven om te maken. Met Jimdo werkt het ontzettend prettig en het programma is bijzonder intuïtief.
    b. - omdat ik denk dat er altijd wel iemand is die er iets van opsteekt.
    Tenslotte heb ik zelf ook overal sites van bouwers geraadpleegd en heb ik er heel veel aan gehad. Ik wou zeker niet beweren dat mijn manier de beste is, maar ik heb gewoon een verslag gemaakt van hoe ik het gedaan heb.
    Alleen ontbreekt me nu de tijd om er nog iets mee te doen, maar dat kun je hieronder ook allemaal lezen.

    Bedankt voor je compliment overigens en succes met je eigen boot (als je tenminste aan het bouwen bent.

    Met vriendelijke groet, Leon.

    P.S. Mijn nieuwe e-mailadres is nu omelontje@hotmail.com (zie #9)

  • #10

    Hugo (zaterdag, 17 maart 2018 09:58)

    Ik kwam vandaag dit bouwverslag tegen. Mooi en duidelijk, jammer dat je de boot niet kan afmaken. Zou het jammer vinden als de site verdwijnt, vele bouwers kunnen erdoor worden geïnspireerd!

    Bedankt, Hugo

  • #9

    Leon Jansen (woensdag, 11 maart 2015 12:30)

    Hallo Ron (#7) en verder iedereen die dit leest,

    Aangezien ik met de bouw van deze boot ben gestopt, heb ik heel veel informatie over op mijn PC, die ik allemaal heb opgezocht door de jaren op het internet. Van foto's, bouwverslagen, over de bouw van rompen, zeilen, gegevens uit forums enz., alles betrekking hebbend op de IOM-klasse.
    Als je interesse hebt wil ik het met alle plezier naar je toe sturen. Mail dan naar: l.jansen@onsmail.nl

  • #8

    Leon Jansen (woensdag, 11 februari 2015 18:01)

    @ Bert NED240
    Hallo Bert, inderdaad heb ik de laatste tijd erg weinig tijd meer om alles af te bouwen en is het hele project in het slop geraakt, helaas. Daarom heb ik besloten om er mee te stoppen. Ik kom er niet meer aan toe.
    Ik heb tenslotte nog een andere boot, waarmee ik kan varen. Feitelijk was ik van plan om de hele site van het internet af te halen, maar als jij een link hebt geplaatst, laat ik hem staan. Ik kijk er af en toe zelf ook nog wel eens graag naar.
    Vriendelijke groet, Leon.

    @ Ron
    Beste Ron,
    De tekeningen heb ik overgenomen van een andere bouwer, die ze niet meer nodig had.
    Ik heb ze nu ook niet meer nodig (zie mijn antwoord hierboven aan Bert), dus als je interesse hebt: ze zijn te koop.
    Vriendelijke groet, Leon.

  • #7

    Ron (woensdag, 11 februari 2015 16:17)

    Dag Leon, leuk project jammer dat het stil ligt.

    Ik zou graag wel willen weten hoe je aan de tekening komt.
    Ik vind bouwen van een schip erg leuk, heb geen ervaring met zeilschepen wel met motorboten.
    Ik zoek dus zoveel mogelijk informatie over het bouwen van het schip, zeilen en besturing.


  • #6

    Bert Ned240 (zaterdag, 07 februari 2015 00:14)

    Hallo webmaster net even rond gekeken, ziet er mooi uit. Jammer dat je geen tijd meer hebt om de site en de IOM af te bouwen. Ik plaats even een link op mm-zeilen als je het goed vind. Bouwen en model zeilen is een leuke hobby. Groeten Bert

  • #5

    gielis etienne (donderdag, 21 augustus 2014 21:03)

    geweldige uitleg,veel bijgeleerd.
    ben benieuwd voor de volgende stappen.
    groetjes uit mechelen belgie

  • #4

    Robbert Jansen (woensdag, 25 december 2013 11:13)

    Hoi P@,

    begint er weer mooi uit te zien! We komen volgend jaar zeker weer een keertje langs om de boot "live" te bekijken :-)

    Groeten!
    Robbert

  • #3

    Anne-Marie Jansen (maandag, 28 oktober 2013 16:14)

    Hallo ome Léon,

    Dat wordt schitterend! Zoals je misschien nog weet heb ik zelf ook een tijdje aan een ander soort modelbouw gedaan: miniatuurhuizen 1: 12 (leuk, maar drijven niet zo best). Ben benieuwd hoe het verder gaat met de Kota 3! Zo mooi afgewerkt allemaal. De site ziet er trouwens ook héél mooi uit.
    Als je het weer op gaat pakken: veel succes & plezier!

    Groetjes,
    Anne-Marie

  • #2

    Leon jansen (woensdag, 23 oktober 2013 23:57)

    Hallo Jan,

    bedankt voor je reactie.
    Heb je al eerder een boot gehad of is dit je eerste kennismaking met het modelzeilen?
    Als het laatste het geval is, kan ik het je aanraden.
    Dit is 'érrug' leuk om te doen! Voorál het varen heeft mijn grote voorkeur, maar ja, je moet natuurlijk wel eerst een boot hebben.
    En de 1 mtr klasse is nou net zo'n lekker handig formaat. Niet te groot en niet te klein.

    Helaas zal ik je, wat je verder vragen betreft, echter teleur moeten stellen, want ik ben inmiddels zo'n 11 maanden verder, maar de boot is nog in dezelfde staat als op de laatste foto's van eind november 2012 te zien is.
    Vlak na die datum ben ik namelijk voor een aantal maanden naar het buitenland vertrokken en is er van modelbouw uiteraard niets terecht gekomen.
    Bij thuiskomst heb ik het verder erg druk gehad met andere zaken en ben ik aan bouwen niet meer toe gekomen. En dat is eigenlijk best wel jammer.
    Wel hoop ik binnenkort weer te kunnen beginnen en zal dan uiteraard weer hiervan verder verslag doen op deze site.

    Vriendelijke groet, Leon.

  • #1

    Jan Wijchers (woensdag, 23 oktober 2013 17:11)

    Hoi,

    Twee weken in aanraking gekomen met de 1 mtr klasse en nog geen boot maar wie weet. Het is een goed gedocumenteerd verhaal en leuk om te lezen wat uitnodigd om het zelf te doen echter ik ben nog niet met pensioen dus zal het heeeeel lang duren. Ik ben wel benieuwd hoe zwaar de romp nu uiteindelijk is geworden en hoe competatief de boot zeilt.

    Met vriendelijke groet,

    Jan
    jwijchers@hotmail.com

^ Twee racende IOM's

^ Wedstrijdboten hebben allemaal een registratie-nummer en je kunt zien uit welk land ze komen. Zo komen de twee bovenste boten uit Nederland, maar de boot hierboven uit de Verenigde Staten.

^ Boven in het grootzeil is de IOM herkenbaar aan het klasseteken.

^ Dit geeft je een idee over de proporties van een IOM

^ Totaalplaatje van een IOM. Goed te zien is hier de diep stekende kiel met daaronder de loden bulb.

Deze weegt hooguit 2½ kg.

^  De bulb is optimaal gestroomlijnd om zo weinig mogelijk weerstand in het water te hebben. Doordat de kielvin zo diep steekt met daaronder deze loden bulb als contragewicht, is de boot in staat om harde wind te weerstaan, zonder dat hij kapseist.

Hoewel hij bij krachtige wind wel eens 'op één oor' kan gaan liggen, richt hij zichzelf altijd weer op. Het is namelijk zo dat, wanneer de winddruk hoog wordt en de boot platter gaat liggen, de wind daardoor weer meer over het zeil heen blaast, richting top. Daardoor vermindert de druk op de zeilen weer en zo krijg je een zeker evenwicht tussen winddruk en helling van de boot. Valt de wind op een gegeven moment weg, dan zorgt dit contragewicht er voor, dat hij zich vanzelf weer opricht.

^ Dit zijn natuurlijk profes-sioneel gebouwde boten. Die zien er zéér gelikt uit, geheel in kunststof (ABS).

Dit Skandinavisch ontwerp, de Azetone Mk II, is in Nederland gebouwd in licentie.

Prijs met één stel zeilen:

€ 2075,00.

De NED 141

^ De NED 141 in volle aktie tijdens het ronden van een boei. Het kan er fel aan toe gaan in een wedstrijd!  Filmpje!

^ De SmartWinch 280D.

Een hele mooie (en dure!) zeilwinch van RMG. Links zit de dubbele trommel, waar de schoten op- en afdraaien om de zeilen in te halen of te vieren. Rechtsonder zit de electromotor en dat rode ding daarboven is een potmeter, die het aantal omwentelingen regelt van de trommel.

^ Hierboven een voorbeeld van een negatieve spiegel.